Спеціальність 014 «Середня освіта»
014.021 Середня освіта (Мова та зарубіжна література (англійська)
Навчальна (методична) практика
Завантажити силабус Навчальна практика СОА
Навчальна практика І (мовна фонетично-корективна) завантажити програму
Навчальна практика ІІ (кероване педагогічне спостереження) завантажити програму
Виробнича педагогічна практика І (помічник вчителя) завантажити програму
За навчальним планом, навчальну (методичну) практику проходять студенти 3-4-го курсів спеціальності 014 Середня освіта, спеціалізації 014.02 Мова і література (англійська). Практика відбувається у 5-7 семестрах у загальноосвітніх навчальних закладах, які визначені базами практики відповідно до Угоди про співпрацю між ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» та Департаментом освіти та науки Івано-Франківської міської ради 4с/17 від 20.02.2017 р.
Основними обов’язками студентів-практикантів є:
- Відвідувати базу практики відповідно до розкладу навчальної практики
- Надавати посильну допомогу вчителям англійської мови
- Займатися плануванням і викладанням фрагментів уроків
- Вести спостереження за діяльністю вчителя та учнів на уроках англійської мови, виконуючи практичні завдання
- Брати активну участь в обговоренні результатів спостереження під час занять з методики навчання
- Виконувати індивідуальні завдання
- Опрацювати рекомендовану літературу
- Звітувати про хід практики та її результати
- Дотримуватися правил техніки безпеки, внутрішнього розпорядку бази практики, етики взаємовідносин між учасниками практики
- Подати відгук про практику.
Мета практики – надати студентам можливість брати участь в організації та проведенні уроків, здійснювати планування уроків, викладати їх фрагменти, спостерігати за роботою досвідчених вчителів та пов’язати набутий досвід з навчальним матеріалом другого-третього років вивчення курсу методики.
Завдання практики:
- оволодіти навичками планування уроків і викладання їх фрагментів
- отримати нові знання, уміння і навички при виконанні конкретних практичних завдань із керованого спостереження, що відповідають змісту Модулів 3, 4 і 5 Програми з методики навчання англійської мови
- поглибити знання, уміння і навички при виконанні індивідуальних завдань
- сформувати вміння аналізувати окремі аспекти власної роботи як помічника вчителя та робити узагальнення.
У результаті проходження навчальної (методичної) практики студенти повинні володіти такими компетентностями:
Загальні компетентності:
- Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
- Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
- Здатність бути критичним, самокритичним і відповідальним за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних контекстах.
- Здатність навчатися та продовжувати навчання із значним ступенем автономності для оволодіння сучасними знаннями.
- Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.
- Здатність демонструвати поглиблені когнітивні та практичні вміння/навички, майстерність та інноваційність при розв’язанні складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання.
- Здатність працювати в команді та автономно.
- Здатність спілкуватися іноземною мовою, усно та письмово.
- Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях професійної або навчальної діяльності.
- Навички використання інформаційних і комунікаційних технологій.
Фахові компетентності:
- Критичне осмислення структури педагогічної науки та її теоретичних основ. Здатність використовувати в професійній діяльності знання про мову як особливу знакову систему, її природу, функції, рівні.
- Здатність використовувати в професійній діяльності знання традиційних і новітніх теорій, напрямків, методів і технологій в галузях педагогіки, психології та методики навчання іноземних мов.
- Розуміння основних цілей і завдань освітнього процесу та специфіки діяльності вчителя ІМ у закладах ЗСО.
- Здатність вільно, гнучко й ефективно використовувати іноземну мову в усній та письмовій формі, у різних жанрово-стильових різновидах і регістрах спілкування (офіційному, неофіційному, нейтральному), для розв’язання комунікативних завдань у різних сферах життя.
- Здатність планувати, організовувати, здійснювати прикладне мікродослідження з предметної спеціальності на засадах науково-методологічного та етично-правового підґрунтя, систематизувати, аналізувати, інтерпретувати та доносити до фахівців і нефахівців його результати.
- Здатність вільно оперувати спеціальною термінологією для розв’язання професійних завдань.
- Здатність планувати, організовувати та проводити уроки та навчальні курси з основної і другої іноземної мови та англійської літератури, а також оцінювати навчальні досягнення учнів.
- Здатність до організації ділової комунікації.
- Здатність організовувати та керувати власним професійним розвитком та інших осіб у сфері вивчення та навчання іноземних мов.
Результати навчання:
- Здатність планувати уроки і викладати їх фрагменти
- Здатність застосовувати нові знання, уміння і навички при виконанні конкретних практичних завдань із керованого спостереження, що відповідають змісту Модулів 3, 4 і 5 Програми з методики навчання основної іноземної мови (англійської)
- Здатність застосовувати знання, уміння і навички при виконанні індивідуальних завдань
- Здатність аналізувати окремі аспекти власної роботи як помічника вчителя та робити узагальнення.
Зміст практики.
Під час навчальної практики студенти надають посильну допомогу вчителям англійської мови в організації та проведенні уроків, здійснюють планування та викладання фрагментів уроків, а також виконують конкретні практичні та індивідуальні завдання, які покликані поглибити розуміння раніше вивченого на практичних заняттях навчального матеріалу, який міститься у Модулях 3, 4 і 5 Програми з методики навчання основної іноземної мови (англійської). Практичні завдання запозичені/ адаптовані з цієї Програми, яка була укладена в рамках спільного проекту Британської Ради в Україні та Міністерства освіти та науки України «Шкільний вчитель нового покоління». Завдання містяться у робочій програмі практики, а критерії оцінювання – в силабусі.
Виробнича педагогічна практика ІІ (вчитель-практикант) завантажити програму
Відповідно до навчального плану виробничу (педагогічну) практику проходять студенти 4-го курсу спеціальності 014 Середня освіта, спеціалізації 014.02 Мова і література (англійська). Практика відбувається у 8-му семестрі упродовж чотирьох тижнів у загальноосвітніх навчальних закладах І-ІІІ ступенів, які визначені базами практики відповідно до Угоди про співпрацю між ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника» та Департаментом освіти та науки Івано-Франківської міської ради 4с/17 від 20.02.2017 р.
Основними обов’язками студентів-практикантів є:
- Відвідувати базу практики відповідно до розкладу виробничої практики;
- Займатися плануванням і викладанням уроків і позакласних заходів;
- Вести спостереження за діяльністю вчителя-наставника та колег на уроках англійської мови;
- Брати активну участь в обговоренні одержаних результатів спостереження;
- Щотижня зустрічатися з керівниками-методистами практики від навчального підрозділу задля обговорення та аналізу отриманого досвіду;
- Опрацювати рекомендовану літературу;
- У встановлений термін звітувати про хід практики та її результати;
- Дотримуватися правил техніки безпеки, внутрішнього розпорядку бази практики, етики взаємовідносин між учасниками практики;
- Подати відгук про практику.
Метою практики є оволодіння студентами сучасними методами, принципами та засобами навчання іноземних мов, формування у них на базі психолого-педагогічних і фахових знань професійних умінь та навичок для здійснення навчально-виховного процесу з іноземної мови в закладах загальної середньої освіти, а також самостійно вирішувати типові професійні завдання, передбачені вимогами освітньо-кваліфікаційного рівня учителя іноземних мов; застосування та продукування нових знань для вирішення проблемних педагогічних і науково-дослідних завдань в галузі навчання іноземних мов у середній школі, пов’язати набутий досвід з навчальним матеріалом усього курсу методики навчання основної іноземної мови.
Завдання практики:
- удосконалити навички планування уроків;
- оволодіти навичками викладання уроків;
- сформувати вміння аналізувати усі аспекти роботи вчителя-практиканта та робити узагальнення.
У результаті проходження виробничої (педагогічної) практики студенти повинні володіти такими компетентностями:
Загальні компетентності:
- Здатність зберігати та примножувати моральні, культурні, наукові цінності і досягнення суспільства на основі розуміння історії та закономірностей розвитку предметної області, її місця у загальній системі знань про природу і суспільство та у розвитку суспільства, техніки і технологій, використовувати різні види та форми рухової активності для активного відпочинку та ведення здорового способу життя.
- Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
- Здатність бути критичним, самокритичним і відповідальним за вироблення та ухвалення рішень у непередбачуваних контекстах.
- Здатність навчатися та продовжувати навчання із значним ступенем автономності для оволодіння сучасними знаннями.
- Здатність до пошуку, опрацювання та аналізу інформації з різних джерел.
- Здатність демонструвати поглиблені когнітивні та практичні вміння/навички, майстерність та інноваційність при розв’язанні складних спеціалізованих задач і практичних проблем у сфері професійної діяльності або навчання.
- Здатність працювати в команді та автономно.
- Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях професійної або навчальної діяльності.
- Здатність використовувати інформаційні та комунікаційні технології.
Фахові компетентності:
- Критичне осмислення структури педагогічної науки та її теоретичних основ.
- Здатність використовувати в професійній діяльності знання про мову як особливу знакову систему, її природу, функції, рівні.
- Здатність використовувати в професійній діяльності знання традиційних і новітніх теорій, напрямків, методів і технологій в галузях педагогіки, психології та методики навчання іноземних мов.
- Розуміння основних цілей і завдань освітнього процесу та специфіки діяльності вчителя ІМ у закладах ЗСО.
- Здатність вільно, гнучко й ефективно використовувати іноземну мову в усній та письмовій формі, у різних жанрово-стильових різновидах і регістрах спілкування (офіційному, неофіційному, нейтральному), для розв’язання комунікативних завдань у різних сферах життя.
- Здатність планувати, організовувати, здійснювати прикладне мікродослідження з предметної спеціальності на засадах науково-методологічного та етично-правового підґрунтя, систематизувати, аналізувати, інтерпретувати та доносити до фахівців і нефахівців його результати.
- Здатність вільно оперувати спеціальною термінологією для розв’язання професійних завдань.
- Здатність планувати, організовувати та проводити уроки та навчальні курси з основної і другої іноземної мови та англійської літератури, а також оцінювати навчальні досягнення учнів.
- Здатність до надання консультацій з професійних питань з дотримання норм літературної мови та культури мовлення.
- Здатність до організації ділової комунікації.
- Здатність організовувати та керувати власним професійним розвитком та інших осіб у сфері вивчення та навчання іноземних мов.
Результати навчання:
- Здатність планувати та проводити уроки іноземної (англійської) мови для учнів початкової і середньої школи
- Здатність планувати і проводити позакласні заходи з іноземної мови
- Здатність планувати і проводити позакласні виховні заходи
- Здатність застосовувати нові знання, уміння і навички при вирішенні типових професійних завдань, а також при виконанні індивідуального завдання
- Здатність проводити психолого-педагогічне вивчення колективу учнів
- Здатність аналізувати власні уроки та уроки, проведені вчителями-наставниками і колегами
- Здатність аналізувати усі аспекти власної роботи як вчителя-практиканта та робити узагальнення.
Зміст практики.
Виробнича педагогічна практика у восьмому семестрі дозволяє студентам-практикантам спробувати себе в ролі вчителя за методичної підтримки методистів шкіл та викладачів університетів. Студенти проводять шість повних тижнів у школі. Вчитель-практикант планує, організовує та проводить пробні та десять залікових уроків англійської мови, позакласний захід з предмету та виховний захід. Причому, він проводить уроки як у початкових класах, так і в середніх. Студент-практикант також веде спостереження за класом, уроками свого вчителя-наставника та колеги, аналізує їх роботу на уроці, бере участь в обговоренні одержаних результатів. Упродовж педагогічної практики студент щотижня зустрічається з керівниками практики від навчального підрозділу задля обговорення та аналізу отриманого досвіду, веде облік виконання усіх завдань практики. Після закінчення практики, в установлений термін, студент подає підсумковий звіт, оформлений згідно вимог. Оцінювання виробничої практики здійснюється за критеріями (див. робочу програму практики/силабус), а її результати оголошуються на підсумковій конференції з практики.